Post Corona FOMO dreigt

Het gaat de goede kant op! De beperkingen op sporten in groepen worden afgebouwd en de evenementen organisaties beginnen alweer te werven op de sociale media. Zelfs wedstrijden in het buitenland gaan mogelijk weer door. Met allerlei (voorjaars)evenementen die uitgesteld zijn naar later in het jaar dreigt de kalender vanaf eind juni helemaal vol te lopen. Alle loopvrienden op Facebook berichten over de wedstrijden die ze willen gaan doen of waar ze voor ingeschreven hebben. De keuze wordt reuze en FOMO ligt op de loer.

FOMO betekent Fear Of Missing Out, het beschrijft het gevoel dat je bekruipt als je weer een aankondiging van een super leuk evenement langs ziet komen. Het gevoel dat het een te leuk evenement is om te missen. Je moet je gewoon inschrijven. Daar heb ik normaal al wat last van, maar na zo’n lange periode zonder echte evenementen komt dat extra hard aan. Het gevoel dat je van alles moet gaan ‘inhalen’ maakt de FOMO nog erger en voor je het weet schrijf je je in voor nog een extra evenement. Het ene weekend na het andere wordt gevuld met trailloopje hier, bergwedstrijdje daar, helemaal top toch?

Er liggen een aantal gevaren op de loer, afgezien van het feit dat alle evenementen net zo vrolijk weer afgeblazen worden als er een Covid variant weer de kop opsteekt. Naast het feit dat het thuisfront het ook misschien wel eens leuk vindt om je een keer te zien in het weekend, zonder dat je uitgeput op de bank ligt, moet je ook een beetje aan jezelf denken. Weekend na weekend evenementen lopen die pittig tot super zwaar zijn gaat je na verloop van tijd opbreken. Tijd van herstel is er nauwelijks waardoor blessures op de loer liggen en bijna onvermijdelijk worden. Maar niet alleen fysiek, ook mentaal kun je na een periode met veel evenementen mentaal opgebrand raken. En dat herstel kan soms nog langer duren dan een fysieke blessure.

Het is dus van belang om niet alleen in je agenda te kijken of er al wat gepland staat voor je je inschrijft, maar ook in de gaten te houden of het een beetje past in de grote lijn. Werk toe naar een paar grote evenementen waar je echt wilt presteren, maar plan ook rustweekenden. En wil je toch leuke evenementen niet missen, denk er dan eens over om je in te schrijven voor een kortere afstand of loop lekker relaxed met een paar vrienden. Gewoon lopen voor de lol, daar was het in eerste instantie toch allemaal om begonnen?

Een hulpmiddel wat je kunt gebruiken om de balans te houden is een eenvoudig jaaroverzicht in Excel. Je maakt kolommen met maanden en weeknummers en zet daar de evenementen in die je gaat lopen. Met diverse kleuren kun je aangeven of het een wedstrijdweek is of juist rust/taper. Eventueel kun je aangeven of het evenement een hoge of lage prioriteit heeft. Op die manier kun je heel snel zien of dat evenement in de Ardennen met 3000 hoogtemeters in 30 km past in je kalender of dat je misschien toch verstandiger moet zijn en voor de bambinirace moet kiezen…

Eén gedachte over “Post Corona FOMO dreigt

  • 10 juni, 2021 om 14:10
    Permalink

    Er zijn volgens mij maar weinig traillopers die elk weekend een (zware) trail op hun programma zullen zetten. Ik heb wat dat betreft wel wat meer vertrouwen in het gezonde verstand van de doorsnee trailrunner. ‍♀️‍♂️
    Ja, het wordt hartstikke druk in september, oktober en ook nog wel in november verwacht ik. Betekent dat de trailrunners dit najaar verwend zijn en uit het vele aanbod keuzes kunnen maken. Ik gun het ze wel, hoewel het voor de (ervaren) organisatoren afwachten is of hun evenement nog net zo populair zal blijken als in voorgaande jaren.
    We doen ons best in elk geval

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *